Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Porady » Jaki kupić rower górski do 2000 zł - 27,5" (2020 r.)

Jaki kupić rower górski do 2000 zł - 27,5" (2020 r.)

alt

Jeszcze kilka lat temu koło 26" było wręcz synonimem roweru górskiego - podział był jasny - rowery miejskie i turystyczne: koło 28", rowery MTB: 26". Następnie powoli wchodziło koło 29", które jednak nie zdobyło aż takiej popularności. Przełomem okazało się wprowadzenie rozmiaru pośredniego: 27,5" - które ma sporo zalet większego koła, a jednocześnie unika wielu jego wad. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Jaki wybrać rozmiar koła?

Z punktu widzenia oferty dwudziestosiódemek jaką przygotowują nam z producenci widać bardzo duży progres względem poprzednich lat. Liczba rowerów rośnie, a ich ceny powoli spadają - pojawiają się również tanie modele. Należy jednak pamiętać ze w odniesieniu 26 jest to wciąż nowy obszar rynku i modele oparte na 650b są nieco droższe - wy tym przypadku to ok 400-500 w porównaniu do odpowiedników na małych kołach. Z tego powodu budżet 2000 zł pozwala na zakup podstawowego roweru lub - w przypadku markowych producentów - najtańszego z oferty.

Na wstępnie chcielibyśmy jeszcze przestrzec o "konstrukcjach" które już można znaleźć w marketach typu Tesco lub Auchan - mimo że większość z nich kusi dobrą ceną (ledwo przekraczającą 1000 zł) to komponenty użyte do ich budowy są znacznie gorszej jakości i mogą one być niebezpieczne dla użytkownika. Kupując rower od znanego producenta rowerów mamy pewność że jest on zgodny z normami bezpieczeństwa.

Przyjęliśmy kryterium rowerów górskich za 2000 zł +/- 8% co dało maksymalną wartość 2150 zł. Ważna informacja: aby porównanie było maksymalnie sprawiedliwe opieraliśmy się o katalogowe ceny. Inną sprawą jest, że sporą  większość z nich po poszukiwaniach można kupić jeszcze taniej.

alt

Charakterystyka roweru górskiego do 2000 zł na kołach 27,5"

Ograniczamy się oczywiście do rowerów typu "hardtail" - czyli tylko z przednim amortyzatorem. Rowery z pełnym zawieszeniem - tzw fulle to koszt minimum 5500 zł. Niestety nie będzie to też sprzęt w ciężki teren - jak już wcześniej było powiedziane, interesują nas podstawowe modele które jednak spokojnie poradzą sobie w normalnym użytkowaniu - do jazdy po parkowych ścieżkach a nawet po niezbyt wymagających górskich szlakach. W przyszłości taki rower może być dobrą bazą do dalszych modyfikacji.

  • Rama - Standardem przemyśle rowerowym są stopy aluminium jako materiały na ramę. W tym przedziale cenowym królują stopy serii 6000 i 7000, a technologie hydroformingu powodują że ramy są lekkie i wytrzymałe.
  • Amortyzator - ciężko wyobrazić rower bez niego. Standardem w góralach z zestawienia jest Suntour XTC z hydrauliczną blokadą HLO i skokiem 100mm, jednak zdarzają się konstrukcje z wyższymi modelami XCM oraz XCR również z HLO. Z drugiej strony cześć producentów, szczególnie tych bardziej znanych, postanowiła oszczędzić na tym komponencie i wykorzystało niższy model Suntoura serii 3030 albo tańsze marki jak RST lub zdecydowanie gorszy Zoom.
  • Wsporniki, stery, kierownica - W tym przedziale cenowym wszystkie powinny być aluminiowe - obniża to masę roweru względem stalowych komponentów. Warto jednak zwrócić uwagę na to przy zakupie bo producenci próbują oszczędzać na tych częściach. Zintegrowane stery w systemie a-head ułatwiają regulację oraz transport ale nie pozostawiają miejsca na regulację wysokości kierownicy - w tej cenie "starych" skręcanych sterów, gdzie bezproblemowa regulacja wysokości była możliwa, ale z drugiej strony były trudne do regulacji i łatwo łapały luzy  -  nie doświadczymy.
  • Przełożenia - W rowerach z tego pułapu najczęściej znajdziemy klasyczne napędy 3x8. Na 14 rowerów w zestawieniu tylko jeden był wyposażony w kasetę o 9 przełożeniach, a aż trzy w zestawy o 7 zębatkach. Należy pamiętać o tym, że o jakości i szybkości jazdy nie decyduje ilość biegów, a klasa osprzętu i późniejsza regulacja.
  • Przerzutki: Właśnie klasa przerzutek będzie definiować jakość zmiany biegów w rowerze. W modelach  Shimano Acera / Altus / Toruney każda ze zmian na wyższą grupę oznacza poprawę działania. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że kilku producentów wykorzystało np. Acerę sprzed paru sezonów co stawia ją na równi z nowszym Altusem. Przednia przerzutka zwykle jest o oczko/dwa tańsza od tylnej jednak pracuje ona znacznie rzadziej i nie ma aż takiego znaczenia. W naszym zestawieniu nie pojawił się ani jeden rower na osprzęcie SRAM'a - w tańszych propozycjach spotkamy głównie Shimano, dopiero w droższych pojawią się amerykańskie komponenty.
  • Manetki: pół na pół możemy spotkać połączenie klamki hamulca i manetki - tzw klamkomanetki - Shimano ST-EF51 i podobnej klasy manetki cynglowe Shimano Altus (Odsyłamy do artykułu "Jakie wybrać manetki"). Rozwiązanie z rozdzieloną manetką jest troszkę poręczniejsze bo daje możliwość ustawienia klamki względem manetki oraz ułatwia późniejszą zmianę hamulców na hydrauliczne. Bardzo ważne jest aby manetki były dobrze dobrane do przerzutek - dobra przerzutka nie pokaże swojego potencjału gdy będzie pracowała ze słabą manetką i na odwrót. Dlatego te komponenty powinny być podobnej klasy. Popularne w poprzednich latach obrotowe manetki typu GripShift/RevoShift aktualnie odchodzą do przeszłości i coraz ciężej je spotkać.
  • Korba i zębatki - Aluminiowe ramiona oraz stalowe koronki - takie korby producenci zastosowali w rowerach z zestawienia. Niestety Ci którzy wybrali komponenty Shimano nie dali możliwości późniejszej wymiany koronek korby w razie zużycia. Nawet jeśli zużyje się tylko jedna zębatka, musimy wymienić cały mechanizm korbowy. Jednak możemy się spotkać z mechanizmami firmy Suntour w których w razie zużycia będzie można zmienić pojedyncze koronki. Kasety zębatek tylnych to praktycznie w 100% Shimano Acera / Altus ale zaskakuje fakt występowania rowerów z wolnobiegiem (tańsze i gorsze rozwiązanie).
  • Hamulce - przyzwyczailiśmy się że lekko ponad podstawowe modele są wyposażone w popularne „tarczówki” - poza jednym producentem, tak jest w zestawieniu. To co odróżnia jednak lepsze górale to hydrauliczny wariant. Względem mechanicznych tarczówek, hydrauliki są znacznie skuteczniejsze, wymagają mniejszej siły oraz działają tak samo, bez znaczenia w jakich warunkach użytkujemy rower. Ich zalety obrazuje to, że w lepszej klasie rowerów stosuje się tylko "hydrauliki". Należy jednak pamiętać, że w tego typu hamulcach nie wolno naciskać dźwigni hamulca gdy koło jest wyjęte ponieważ takie układy posiadają samoregulację. Tłoczki wysuną się w takim przypadku zbyt mocnoi i potrzebne będzie odpowietrzenie. W porównywanych przez nas rowerach możemy spotkać głównie podstawowe modele hamulców od Shimano lub Tektro. Jedynie B'Twin zamontował w Rockriderze osprzęt z wyższej półki firmy Hayes.
  • Koła - Powszechne wśród wytwórców rowerów jest stosowanie kół własnych „podmarek” i takie królują w porównaniu. Wszystkie oczywiście mają aluminiowe obręcze o rozmiarze 650b oraz szybkozamykacze. Standardem powinna być również kaseta zębatek nasadzana (to jest związane ściśle z piasta koła), jednak Scott zdecydował się zamontować tańszy wolnobieg (nakręcany). Bardzo często można spotkać opony wyższych modeli znanych marek - jednak trzeba zwrócić uwagę jaka jest to wersja opony ponieważ różnice są bardzo duże - wariant zwijany (o kevlarowym wzmocnieniu) oraz wyższe DPI to spory plus.
alt

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Porady
Newsletter

 

Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu